Mengapa perancangan kewangan penting?

Perancangan kewangan membolehkan anda untuk mengubah pendapatan anda ke matlamat hidup yang sebenar. Perancangan kewangan memberikan anda petunjuk untuk berusaha ke arah mencapai matlamat anda.
Apabila melakukan perancangan kewangan anda , anda juga mungkin menemui sesuatu kekurangan bagi perancangan anda. Sebagai contoh, anda mungkin akan terkejut apabila menyedari bahawa kadar rata bagi akaun simpanan anda mahu pun semakin berkembang namun masih tidak cukup untuk menampung keperluan anda apabila tiba masa persaraan nanti.
Pendek kata, Merancang suatu kewangan harus dilihat sebagai panduan bagaimana anda perlu memperuntukkan harta milikan anda dan berfungsi sebagai sebagai satu kesedaran dalam mengetahui cekap atau tidak perancangan anda pada masa yang lalu.

Tatkala menjadi perancangan kewangan sendiri boleh menjimatkan, anda juga mungkin boleh pertimbangkan untuk mengupah seorang perancang kewangan yang profesional untuk anda. Ini kerana sesetengah perkara seperti pelaburan , taks dan insurans sangat sukar difahami oleh kita yang kebanyakannya bukan di dalam bidang tersebut.

Setiap orang harus mempunyai satu pelan kewangan terutama bagi mereka baru memasuki bidang pekerjaan masing-masing. Lebih awal anda telah membuat perancangan kewangan, lebih awal anda maju menuju ke arah matlamat anda dengan berkesan. Bayangkan memiliki sebuah rumah dengan hanya berumur 30 tahun dibandingkan dengan memiliki sebuah rumah dikala usia mencecah 50 tahun, ini sangat menunjukkan perbezaan di antara mempunyai pelan kewangan awal dengan kemudian.

Comments

Popular posts from this blog